Kata-Kata Mutiara, Hikmah Dan Motivasi

on Sunday, 19 May 2013


✐Seandainya kita tidak dapat menjadi garam yang dapat menahan daging daripada busuk, janganlah kita menjadi langau yang membusukkan daging.

✐Kemuncak segala dosa ialah bohong. Dua perkara yang sentiasa mengiringi bohong ialah banyak berjanji dan banyak memberi alasan.

✐Jangan malu memberikan sedikit, kerana pemberian sedemikian lebih baik daripada tidak memberi sama sekali.

✐Tidak ada yang sulit bagi orang yang mahu, tidak ada yang mudah bagi orang yang enggan.

✐Orang sibuk sebenarnya tidak cekap, orang yang cekap tidak sibuk.



✐Orang yang sibuk selalunya nampak bising, orang bekerja diam-diam sahaja.

✐Dalam masa yang aman, kita harus juga memikirkan bahaya di masa akan datang.

✐Tiada bantal yang lebih lembut melainkan ribaan ibu sendiri.

✐Cinta ialah penyakit dan perkahwinan ialah sihat. Sakit dan sihat tidak pernah bertemu.

✐Air mata penyesalan yang mengalir umpama sungai yang mengalir mencuci kekotoran hati.

✐1000 mancis tidak menerangi kau di dalam kegelapan buat selama-lamanya tetapi cahaya keimanan dapat membawa kau ke jalan kesenangan.

✐Adalah lebih baik memiliki wajah yang hodoh dari lidah yang hodoh kerana wajah yang hodoh tidak mungkin boleh menyakiti hati orang lain tetapi lidah yang hodoh boleh mengeluarkan kata kata yang melukakan.

✐Wangi di badan boleh dimandikan, apabila mandi hilanglah ia. Tetapi wangi di mulut dan wangi di hati itulah yang paling mulia.

✐Janganlah bersumpah baik demi langit, mahupun demi bumi atau demi apa pun juga. Katakan sahaja ‘ya’ atau ‘tidak’ supaya kita tidak berbuat dosa atau terhukum kerana sumpah itu.

✐Belajarlah bersyukur ketika mendapat keuntungan dan belajarlah tersenyum ketika menghadapi kerugian.

✐Manusia boleh hidup dengan belanja yang kecil, tetapi yang menggangu perasaanya dia takut dikatakan orang bahawa dia hanya hidup dengan belanja yang kecil.

✐Yang penting bagi anda bukannya menarik minat seluruh wanita jelita tetapi menakluk salah seorangnya sahaja.

✐Orang yang tahu mengambil tetapi tidak tahu memberi tidak akan mengecap bahagia.



✐Menerima pasangan hidup secara terburu-buru tanpa usul periksa latar belakangnya akan merugikan kerana cendawan yang tumbuh melata jika terus dimakan di khuatiri beracun.

✐Terburu-buru dengan perasaan sering dianggap tiket menempah kehancuran. Tetapi tenang, yakin dengan semangat dan usaha biasanya berakhir dengan kejayan serta dapat membentuk keperimanusiaan.

Kemanisan bicara seorang wanita dapat mengegarkan sebuah istana, menyejukkan jiwa yang kehangatan juga menghancurkan dirinya sendiri. Oleh itu tempatkanlah ia di sudut yang damai agar kebahagian bisa berpanjangan.

✐Racun itu mudah diketahui orang tetapi ramai yang tertipu dengan kata-kata kerana ia dibungkus dengan gula-gula yang lebih manis dari racun.

✐Seseorang manusia itu akan disanjung kiranya dirinya dibekali dengan akhlak yang mulia, disulami dengan bunga-bunga keimanan dan dihiasi dengan cahaya ketaatan kepada Tuhan.

✐Akal itu laksana payung, ia tidak berguna kalau tidak terbuka.

✐Apalah gunanya ilmu jika tidak diamalkan dan apalah gunanya hidup jika tidak berlandaskan sunnah dan Al Quran.

✐Menilai diri sendiri adalah lebih susah dari menilai 1000 orang lain.

✐Tiada janji yang lebih tepat kecuali janji matahari yang akan terbit pagi esoknya.

✐Kecantikan ibarat pepohon yang merimbun. Akan hilanglah serinya apabila dedaun berguguran.

Akar ilmu itu memangnya pahit tetapi buahnya adalah lazat.

✐Perumpamaan budi pekerti yang jelek seperti tembikar yang telah pecah, tiada bisa diperbaiki dan tidak bisa kembali menjadi tanah liat.

✐Melakukan kesilapan itu manusia dan memaafkan kesilapan itu ialah kemanusiaan.

✐Hidup ini bagaikan sebuah titian yang perlu dilalui oleh setiap insan di dunia ini. Oleh itu merentaslah di titian yang teguh yang dibina dari kayu-kayu keimanan yang kukuh.

✐Manusia yang paling kerap mencipta bahaya dan kesusahan ialah yang mempunyai lidah terlepas dari hati tertutup.

✐Hati si isteri aku tertutup dari lelaki lain seandainya ia setia dan jujur pada suaminya. Oleh itu jagalah hati, perasaan dan kemahuannya dengan secukupnya.

✐Di sebalik nikmat ada bala dan di sebalik bala ada nikmat. Oleh itu bila ditimpa bala, usah resah kerana sebaliknya mengandungi suatu nikmat dan jika di landa nikmat usah lupa dan leka kerana dari sini berpunca bala.



Ilmu pengetahuan seumpama perigi di padang pasir dan bintang di malam yang gelap dari itu kejar ilmu seberapa daya yang dapat.

✐Keikhlasan seumpama seekor semut hitam dia atas batu hitam di malam yang amat kelam, ianya wujud tapi amat sukar dilihat. Jangan tertipu dengan terangnya bulan kerana di sebalik terang itu banyak kegelapannya.

✐Memang sakit melihat orang yang anda cintai sedang berbahagia dengan orang lain tapi lebih sakit lagi kalau orang yang anda cintai itu tidak berbahagia bersama anda.

✐Guru mengajar apa yang baik tapi tidak semestinya guru itu sendiri baik. Penjenayah itu jahat tapi bukan semestinya setiap detik hatinya penuh dengan kejahatan dan bukan setiap yang alim itu penuh taqwa kerana yang benar-benar bertaqwa sahaja yang mengerti baik dan jahat.

✐Hargailah diri, diri itu bukan ringgit nilainya.

✐Senyum di dalam kesedihan memberi 1000 persoalan untuk ditafsirkan tapi senyum dalam kegembiraan memberi 1000 jawapan kepada persoalan.

✐Tiada anak yang tidak sah yang ada ialah orang tua yang tidak sah.





Biarlah bodoh bila diajar tapi jangan bodoh tanpa pelajaran.

✐Jadikan diri kamu umpama seketul ubi rebus yang bertutup rapat daripada menjadi sepotong kek berkrim yang dihurungi lalat.

✐Mengaku pandai di depan orang yang bodoh sama seperti berpidato di depan orang tuli.

✐Rindu adalah suatu derita yang amat bahagia kerana kerinduan itu sebahagian dari nafas cinta. Tanpa kerinduan, cinta tidak akan menjadi matang dan berpanjangan. Biar cinta itu berpanjangan dengan adanya rindu.

✐Manusia yang paling bahagia di dunia ini adalah orang yang punya cinta sejati, ada keyakinan diri, punya budi dan kesopanan malah yang paling utama ialah orang yang tidak mempunyai hutang.

✐Sekiranya kamu mempunyai masalah, carilah dahulu jalan penyelesaian. Sekiranya tidak berjaya baru kamu menyuarakan kepada orang yang berhak menyelesaikannya.

✐Kesunyian adalah suatu keresahan dan keresahan adalah suatu penyeksaan yang tidak berkesudahan.

✐Apabila seseorang itu berusaha mencari kebahagian setelah mengalami kegagalan ia perlu beringat, kekecewaan baginya belum berakhir dan kegembiraan pula belum berputik.

✐Semalam merupakan suatu kenangan, hari ini adalah suatu kenyataan manakala esok adalah suatu penantian. Kenangan semalam mesti kita simpan buat pedoman di hari depan dan kenyataan hari ini mesti kita tempuhi dengan tabah tetapi kita juga harus bersedia untuk menanti hari esok yang merupakan suatu penyeksaan.

✐Berfikir sebelum berkata-kata. Jangan berfikir sesudah berkata-kata sebab sebelum perkataan meluncur keluar adalah kepunyaan kita, apabila sudah termuntah keluar itu adalah orang punya. Dari kata-kata kita dapat mendapat banyak kawan-kawan dan lawan.

✐Sesungguhnya terselit pengertian cinta yang berbunyi.: Cinta pada bunga ia akan layu, cinta pada kumbang ia akan mati dan cinta pada ALLAH akan tetap kekal.




✐Setitik air mata ibu yang tumpah dari perbuatanmu sama pedihnya seperti sebutir peluru yang menembusi dadamu.

✐Seorang ibu sanggup memelihara sepuluh orang anak, tetapi sepuluh orang anak belum tertentu dapat memelihara seorang ibu.

✐Setiap mata yang tertutup belum bererti ia tidur, setiap mata terbuka belum bererti ia melihat.

✐Kejayaan adalah suatu perjalanan bukannya suatu destinasi.

✐Hati yang gembira boleh dicerminkan dengan wajah yang riang tetapi wajah yang gembira tidak semestinya mempunyai hati yang sempurna.

✐Bulan menerangi malam, ilmu menerangi hidup.

✐Jangan kenangi kesedihan lalu sebaliknya ingatlah kegembiraan mendatang. Belajar bersungguh-sungguh agar kegembiraan yang kita nantikan berhasil.

✐Sesungguhnya dunia itu mengkhayalkan.


✐Menangisi perpisahan akibat gagal bercinta adalah satu pembaziran mutiara jernih kita dan juga menguji sejauh mana kebodohan kita tetapi dengan menangisi dan menyesali akan dosa kita lantas meminta pengampunan dariNya akan lebih menjamin dunia dan akhirat.

✐Jadikan hidup seperti pohon kayu yang lebat buahnya, dibaling dengan batu lalu dibalas dengan buah.

✐Setumpul-tumpul belakang parang, kalau di asah pasti tajam. Oleh itu jangan di sangka sebodoh-bodoh manusia tetap akan bodoh tanpa diberi pelajaran.

✐Teman yang banyak boleh diibaratkan seperti pasir-pasir di pantai tetapi SAHABAT yang satu adalah mutiara di antara pasir-pasir itu.

✐Kebanyakan orang membuang banyak masa dan tenaga untuk memikirkan masalah dan bukan cuba untuk menyelesaikannya.

✐Harta yang paling menguntungkan ialah SABAR. Teman yang paling akrab adalah AMAL. Pengawal peribadi yang paling waspada DIAM. Bahasa yang paling manis SENYUM. Dan ibadah yang paling indah tentunya KHUSYUK.

✐Kecemerlangan sebenar adalah apabila anda dihentam sehingga bertekuk lutut, tetapi mampu melantun kembali.

✐Orang yang hebat bertindak sebelum berkata dan dia berkata selaras dengan tindakannya.

✐Tidak penting bagimu mengetahui harganya, tetapi penting mengetahui nilainya.

✐Nafsu mengatakan perempuan cantik atas dasar rupanya. Akal mengatakan perempuan cantik atas dasar ilmu dan kepintarannya. Hati mengatakan perempuan cantik atas dasar akhlaknya.

✐Seseorang menganggap sekatan sebagai batu penghalang, sedangkan orang lain menganggapnya sebagai batu lonjatan.


✐Lidah yang panjangnya tiga inci boleh membunuh manusia yang tingginya enam kaki.

✐Kita sentiasa muda untuk melakukan dosa tetapi tidak pernah tua untuk bertaubat.

✐Menulis sepuluh jilid buku mengenai falsafah lebih mudah daripada melaksanakan sepotong pesanan.


✐Orang bijak adalah individu yang menyiapkan kerja pada hari ini ketika yang lain akan mengerjakannya tiga hari kemudian.

✐Jagalah dirimu baik-baik, usahakanlah kemuliaannya, kerana engkau dipandang manusia bukan kerana rupa tetapi kesempurnaan budi dan adab.

Sahabat terbaik adalah dia yang dapat duduk berayun-ayun di beranda bersamamu, tanpa mengucap sepatah kata pun, dan kemudian kamu meninggalkannya dengan perasaan telah bercakap-cakap lama dengannya.

✐Sahabat yang tidak jujur ibarat dapur yang berhampiran. Jikalau pun kamu tidak terkena jelaganya sudah pasti akan terkena asapnya.

✐Orang cerdik yang mengenal dunia, terungkap baginya musuh yang berbaju kawan.

✐Barangsiapa membawa berita tentang orang lain kepadamu, maka dia akan membawa berita tentang dirimu kepada orang lain.

✐Emas diuji dengan api, wanita diuji dengan emas dan lelaki diuji dengan wanita.

✐Apabila bicara itu perak, diam adalah emas. 


✐Bukti akal fikiran seseorang ialah perbuatannya, dan bukti ilmunya ialah ucapannya.

✐Sebelum memberi nasihat kepada manusia dengan ucapanmu, berilah mereka nasihat dengan perbuatanmu.

✐Orang mulia menyalahkan dirinya, orang bodoh menyalahkan orang lain.

✐Kebenaran itu pabila dijemur di bawah cahaya matahari, ia tidak akan lekang-lekang. Biarpun ditinggalkan dalam hujan lebat, ia tidak akan busuk.

✐Tawadhu ialah bila setiap kali seseorang berjumpa dengan seorang muslim, ia menyangka bahawa orang itu lebih baik dari dirinya.

✐Seburuk-buruk buta adalah buta hati.

✐Kalau rumahmu dari kaca, janganlah melempari orang lain dengan batu.

✐Memulai belajar sejak kecil seperti memahat di atas batu dan memulainya sesudah tua seperti menulis di air.

✐Cara terbaik menghukum orang yang telah melakukan kesalahan terhadap kita ialah dengan berbuat baik kepadanya.

✐Kita selalu lupa atau jarang ingat apa yang kita miliki, tetapi kita sering kali ingat apa yang orang lain ada.

✐Menyesal tidak berbicara lebih baik dari menyesal berbicara.

✐Teman manusia yang sebenar ialah akal dan musuhnya yang celaka ialah jahil.

✐Lebih baik tidur dengan perut yang lapar daripada bangun tidur dengan banyak hutang.

✐Dunia menderita dengan teruk, bukan sebab keganasan orang yang jahat, tetapi kerana orang baik yang suka berdiam.

✐Jangan takut membuat kesalahan. Tapi jangan sampai kamu membuat kesalahan yang sama untuk kedua kalinya.

✐Membeli buku adalah bagus, tetapi alangkah baiknya jika kita membeli masa untuk membacanya juga.

✐Jangan harap pada manusia untuk jadi kuat, tapi berharaplah pada Allah untuk diberi kekuatan.

✐Ketika satu pintu kebahagiaan tertutup, pintu yang lain dibukakan. Tetapi sering kali kita terpaku terlalu lama pada pintu yang tertutup sehingga tidak melihat pintu lain yang dibukakan bagi kita.





Ranking: 5

{ 7 comments... read them below or add one }

Batu Adventure said...

nice day:)
saya adalah saya hari ini karena pilihan-pilihan
yang saya kemarin..


bagi-bagi motivasi yaa.. :)


http://wisataoutboundmalang.com/


23 May 2013 22:38
katakata-mutiara said...

kata mutiara yang sangat bagus-bagus terimakasih saya sangat senang membacanya


18 September 2013 00:55
Anonymous said...

kata kata yang bagus dan menarik dibaca.........


27 May 2014 23:41
yayat perdana said...

THANKS Artikelnya, silahkan juga kunjungi http://rajanyasangblog.blogspot.com/ utk mendapatkan berbagai macam ebook pengembangan diri yg sangat bermanfaat.


15 June 2014 09:28
yayat perdana said...

THANKS Artikelnya, silahkan juga kunjungi http://rajanyasangblog.blogspot.com/ utk mendapatkan berbagai macam ebook pengembangan diri yg sangat bermanfaat.


15 June 2014 09:28
Anonymous said...

thanks sgt berguna .saya mintok izin copy ayat buat pedoman semua


19 September 2014 05:58
Anonymous said...

thanks sgt berguna .saya mintok izin copy ayat buat pedoman semua


19 September 2014 05:58
 
© Celoteh Lee Aziz All Rights Reserved