Iklan Sat

Kembali Dara

Kembali Dara

Wali Band – Ya Allah

on Saturday, 29 December 2012



Lirik Lagu Ya Allah – Wali Band



Ya Allah Ya Rabbi
Ya Allah Ya Rabbi
Ya Allah Ya Rabbi
Ya Allah

Ya Allah Ya Rabbi
Ya Allah Ya Rabbi
Ya Allah Ya Rabbi
Ya Allah

Ya Allah jangan Kau cuba aku
Melebihi batas mampu dan sanggupku
Ya Allah bila memang Kau cuba
Aku percaya Kau sayang padaku

Ya Allah Ya Rabbi
Ya Allah Ya Rabbi
Ya Allah Ya Rabbi
Ya Allah

Ya Allah lindungilah diriku
Dari yang menjahati menzalimiku
Ya Allah Kaulah Maha Segala
Engkaulah pelindung hidup dan matiku

Ya Allah Ya Rabbi
Ya Allah Ya Rabbi
Ya Allah Ya Rabbi
Ya Allah

Ya Allah Ya Rabbi
Ya Allah Ya Rabbi
Ya Allah Ya Rabbi
Ya Allah

Ya Allah jangan Kau cuba aku
Melebihi batas mampu dan sanggupku
Ya Allah bila memang Kau cuba
Aku percaya Kau sayang padaku

Nak lagu download sini:

Apabila Tarzan Dan Jane Di Tengah Kota

on Saturday, 22 December 2012


Selain kekuatan peribadi, benteng terbaik untuk kehidupan yang selesa mutakhir ini adalah kewangan yang menarik. Setuju? Sesungguhnya, hanya bemodalkan cinta, kebahagiaan sukar dipertahankan kecuali Tarzan Dan Jane, mereka boleh hidup seadanya sebab apa guna harta bertimbun di dalam hutan yang masyarakatnya hanyalah kera, gajah dan binatang-binatang yang lain.


Namun, percintaan yang sejati adalah antara dua orang sahabat sejenis, tanpa sebarang kepentingan peribadi. Ikhlas mereka mencintai sebagaimana para sahabat mencintai Nabi S.A.W. Apakah mereka mendapat apa-apa keuntungan duniawi melaluinya?

Tidak, bahkan mereka dimusuhi serta menanggung beban disingkir kaum kerabat sendiri, harta benda pun terkorban hingga ramai yang jatuh miskin, tinggal sehelai sepinggang.

Ada lagikah tahap kecintaan seperti itu pada zaman serba hiporkit seperti hari ini? Hanya kita yang boleh menjawabnya. Kita sendiri tahu bagaimana busuknya hati kita, hanya sahaja orang tidak mengetahuinya. Andainya mereka dapat melihat bagaimana rupa hati kita yang kita sembunyikan itu, barangkali mereka muntah oleh loyanya.

Dari Abu Hurairah R.A, dari Nabi S.A.W sabdanya, “Seorang lelaki pergi mengunjungi saudaranya yang bermukim di negeri asing (jauh dari tempatnya bermukim). Maka Allah Taala mengirim seorang malaikat untuk menemaninya dalam perjalanan.

Setelah malaikat bertemu dengan orang itu, maka bertanya malaikat, “Hendak ke mana anda?” Jawab orang itu, “Aku hendak mengunjungi saudaraku di negeri anu.” Tanya malaikat, “Apakah anda hendak berkunjung ini kerana anda terhutang budi kepadanya?”

Jawab orang itu, “Tidak. Aku mencintainya semata-mata kerana Allah Taala.” Kata malaikat, “Sesungguhnya aku (malaikat) diutus Allah Taala menemani anda, sebab anda mencintai saudaramu kerana Allah semata-mata.”

Insan terpilih

Bercinta seorang lelaki dengan wanita, itu perkara biasa yang boleh terjadi di kalangan sesiapa saja, tetapi bercinta seorang sahabat dengan sahabatnya ikhlas kerana Allah barangkali sukar ditemukan lagi. Jika anda dapat melakukannya, anda dikira insan terpilih. Dari Abu Hamzah, Anas bin Malik ra, pembantu Rasulullah S.A.W, dari Nabi S.A.W bersabda, “Tidak beriman salah seorang di antara kamu sehingga dia mencintai untuk saudaranya seperti apa yang dicintainya untuk dirinya.” (Bukhari dan Muslim)

Bukan sedikit orang yang kerap mendampingi saya secara tiba-tiba sedangkan sebelumnya tidaklah sekerap itu. Tidak beberapa lama kemudian sampailah beberapa hajatnya. Nanti apabila hajatnya itu telah terpenuh dan dia melihat kita bukanlah lagi alatnya, kita akan dilupakan buat seketika.

Nanti apabila ada hajat-hajat tertentu yang lain, dia akan muncul kembali dengan kebaikan-kebaikan yang luar biasa. Samalah halnya dengan orang yang mula kelihatan berjemaah di surau ataupun masjid, sedangkan sebelumnya jarang sungguh. Tentu tidak lama kemudian ada sesuatu hajat hendak disampaikannya. Nanti, setelah hajatnya itu disempurnakan oleh para jemaah, dia akan kembali tidak kelihatan.

Perhubungan yang jujur tidak memerlukan sebab. Samalah percintaan yang tulus tidak memerlukan sebarang pengorbanan akan lebih membesar serta kukuhnya ikatan akan mendapati pengorbanannya itu sia-sia.

Sebagaimana seorang ibu mencintai anaknya dan anaknya itu pun demikian pula, itulah sebenarnya nilai sebuah cinta yang suci. Biar bagaimana orang melihat keburukan pada si anak, sang ibu tetap menyayangi dan mengasihinya tanpa berbelah bagi.

Nilai persaudaraan juga seharusnya demikian. Biar bagaimana orang menilai persaudaraan itu, pada mereka yang jujur, ikhlas lagi amanah dia akan tetap mencintainya hingga ke sudah.

Rasulullah S.A.W bersabda maksudnya, “Perumpamaan orang beriman yang berkasih sayang, dan saling rahmat merahmati dan di dalam kemesraan sesama mereka adalah seperti satu tubuh, apabila satu anggota mengadu sakit, maka seluruh tubuh akan turut merasainya dan membantunya dengan berjaga malam dan demam.”

Sumber: mingguanwanita

Punca Sukar Bersalin

on Sunday, 16 December 2012




Program motivasi itu hanya sehari, jadi saya tergesa-gesa untuk menghabiskan kesemua modul, sebab saya bercadang mengetuai sendiri Senaman Terapi 3E pada penghujung nanti. Tanpa saya sedar ada beberapa orang wanita hamil yang mengikut di belakang.

“Baiklah, sekarang tiba masanya kita buat Senaman Terapi 3E bersama-sama. Semua wanita hendaklah berada di belakang dan lelaki kesemuanya di hadapan. Lakukan sedaya anda. Kepada sesiapa yang tidak berdaya hingga ke hujung harap berhenti,” pesan saya.

Kami pun mula bersenam dengan saya mengetuai, berada paling depan menghadap skrin besar. Kedengaran para peserta ketawa apabila lagu pertama senaman adalah lagu lama dinyanyikan semula oleh Wan.

kehamilan

Masuk lagu kedua kedengaran beberapa wanita tertahan-tahan untuk ketawa, entah kenapa. Lagu ketiga adalah lagu Hindustan dan ini membuat beberapa orang sama-sama menyanyi. Apabila lagu Siam kedengaran sekali lagi mereka ketawa beramai-ramai. Kesemua tujuh lagu dalam Senaman Terapi 3E memang pelbagai, penghujung sekali adalah lagu “Demi Matahari” seni katanya terjemahan dari Al-Quran. Ia berjaya membawakan kesan syahdu yang tersendiri.

“Eh, puan hamil rupanya,” kata saya apabila selesai, sebaik sahaja terpandang seorang wanita yang membusung perutnya mendatangi saya. Dia datang sambil memegang perutnya itu bersama senaskhah buku untuk diautograf. “Puan ikutkah senaman tadi?” tanya saya ragu-ragu.

“Ya, saya ikut, mana-mana yang bolehlah,” katanya. “Itu pun membuatkan budak ni menendang-nendang.”

Alamak, kata hati saya. “Tapi tak apa, Insya-Allah, senaman terapi ini juga boleh memudahkan puan bersalin kelak. Ia tak berat sangat, kan?” tanya saya.

“Ya, enjoy lagi,” ujarnya.

“Harap lakukan selalu. Sekurang-kurangnya tujuh kali nanti puan akan rasai kesan indahnya, tak akan ketawa-ketawa lagi,” ujar saya.

Malas Dan Tidur

Sekembali daripada program berkenaan, apabila saya semak gambar-gambar yang diambil, rupa-rupanya ada seorang lagi wanita yang hamil tetapi jelas dia juga mengikuti semua gerak laku senaman.

Sebenarnya salah satu punca sukar bersalin adalah disebabkan tubuh badan yang gagal diberikan gerak-gerak yang sesuai sepanjang hamil. Terbukti gadis-gadis yang hamil secara salah apabila terus menjalani kehidupan biasa sehingga tiada siapa menyangka dia hamil, bersalin dengan mudahnya.

Banyak kes gadis-gadis ini bersendirian di dalam bilik air sewaktu bersalin, tahu-tahu kita jumpa janin yang sudah tidak bernyawa tersumbat di mangkuk tandas. Itu salah satu bukti terus aktif tatkala hamil bakal memudahkan proses bersalin, sebaliknya jika malas dan kerap melayan tidur akan membuatkan badan menjadi berat dan mengalami komplikasi sewaktu hendak bersalin.

Senaman adalah kesediaan fizikal dan mental bakal ibu semasa hamil dan juga ketika proses bersalin kelak. Lemah seseorang ibu itu bererti fizikalnya tidak kuat dan ini mempengaruhi bagaimana cara dia melahirkan bayinya.

Terbaik adalah teknik pernafasan. Senaman pernafasan sangat bermanfaat bagi mendapatkan oksigen secukupnya. Ingat, oksigen bukan untuk si ibu sahaja, juga janin yang di kandung.

Senaman juga sebenarnya membuat tubuh lebih relaks untuk membantu mengatasi tekanan dan rasa sakit. Apabila semua bahagian tubuh digerakkan dengan lembut mengikut irama perlahan dengan seni kata ketuhanan ia memberi kesedaran mental, fizikal juga spiritual untuk lebih pasrah.

Sesungguhnya proses bersalin itu sangat kritikal tetapi oleh persediaan yang hebat pada tahap minda, badan dan juga roh, ia sangat membantu pada kelancarannya, Insya-Allah.

Sumber : mingguanwanita

Memang Susah Kalau Dah Syok Sangat

on Thursday, 13 December 2012


Seksa diminati adalah lebih seksa daripada seksa meminati. Bagaimana ini mungkin? Bayangkan anda tidak sukakan seseorang, tetapi dia amat sukakan anda. Hari-hari dia akan menghantar SMS buat anda, selagi tidak dibalas dia akan terus menghantar dan menghantar. Pada anggapannya kita sengaja tidak mahu membalas sebenarnya kita amat sibuk dan tiada kesempatan sama sekali.

Sesetengah orang yang terlalu meminati akan minta bercakap. Dia mahu mendengar suara dan dia mahu suaranya didengari. Apabila dia mula menelefon, dia akan kerap menelefon tidak kira pagi, petang, malam bahkan subuh. Apabila perasaan rindunya membuak-buak, dia akan menelefon, tanpa berfikir pun apakah ketika itu sesuai.

Apabila SMS yang dihantar dilayan, panggilannya berjawab, dia akan minta untuk berjumpa. Selagi tidak dipenuhi dia akan terus meminta. Pintanya hanya sekali dan andainya sekali itu dipenuhi dia akan jadikan alasan untuk sekali lagi dan lagi dan lagi.

Orang begini mengatakan mereka tidak tertanggung lagi menanggung rindu. Mereka amat-amat meminati, lantas amat-amat merindui. Mereka mahu SMS selalu, mahu telefon selalu dan mahu berjumpa selalu. Kalau boleh seminit pun tidak boleh berhenti. Setiap detik adalah mesej, suara dan juga bertentang mata.

Aduh, lemasnya terlalu diminati seperti ini. Hendak meninggalkan telefon sedetik pun curiga, kalau-kalau suami membuka dan membaca. Pada orang yang terlalu syok kata-kata seperti rindu, sayang dan cinta kadang-kadang biasa sahaja tetapi sesetengah suami tidak dapat menerima. Dia pasti cemburu, pasti marah dan pasti menghentak, “Siapa ni?”

Susahnya hendak menjawab, “Orang ini sekadar minat.”

“Minat apanya sampai bersayang-sayang pulak? Ini syok namanya.”

“Er, tak pernah layan pun.”

“Macam mana boleh tahu nombor telefon kalau tak layan?”

“Entah, kawan-kawan bagi kot?”

“Ini tak lain, mesti kayu tiga. Abang benarkan awak pergi kerja, ini kerja awak ya?”

“Bukan. Jangan salah sangka. Tak pernah layan pun. Sumpah.”

“Dah berapa lama ni, hah?”

“Baru je. Tak kenal pun.” 

“Baru-baru, dah boleh mesej sayang, rindu? Perempuan jalang.”

Aduh, susahnya hendak dijelaskan. Bagaimana hendak buatkan suami faham? Mengapa dia tidak percaya?

Diselubungi Perasaan Takut

Sesungguhnya begitulah situasi diminati. Andai dikatakan meminati itu sudah cukup seksa, diminati bertambah-tambah lagi seksanya. Dalam keadaan tidak boleh, sebab sudah berpunya, apabila lebih-lebih diminati senario berikutnya pasti sakit, susah dan perit. Ia teramat sakit jika pasangan adalah seorang yang amat cemburu, tidak rasional dan pemarah.

Apa terjadi selepas itu? Biasanya suami akan menelefon si penghantar mesej, dia memberi warning, dia mengherdik, dia marah-marah dan dia memberi kata dua. Andainya si peminat sememangnya seorang yang terlalu syok implikasi itu tidak bermakna apa-apa padanya. Dia akan tetap menghantar SMS, menelefon dan cuba berjumpa. Padanya, andainya perceraian berlaku, itu peluang telah terbuka untuknya memiliki pula.

Selepas itu hidup akan menjadi tidak seceria selalu. Perasaan takut akan menyelubungi, pasangan tidak percaya lagi. Kadang-kadang di hadapan ibu bapa dan mentua pertengkaran terjadi, itu tidak termasuk hari-hari makan perli.

Aduh, alangkah sakitnya diminati. Ia lebih sakit daripada meminati. Meminati ada tempohnya dan ada ketika turun naiknya tetapi diminati kita tidak pernah tahu bilalah orang yang meminati itu mengatur strategi. Mohon dijauhkan Allah daripada diminati andainya sudah berpunya, mohon Allah pindahkan perasaan itu kepada yang masih boleh dan patut diminati. Amin.

Sumber: mingguanwanita

Far East – Menanti Di Barzakh

on Saturday, 8 December 2012




Lirik lagu Menanti Di Barzakh –  Far East


Ku merintih aku menangis
Ku meratap aku mengharap
Ku meminta dihidupkan semula
Agar dapat kembali ke dunia nyata

Perjalanan rohku melengkapi semua kembara
Singgah di rahim bonda sebelum menjejak ke dunia
Menanti di barzakh sebelum berangkat ke mahsyar
Diperhitung amalan penentu syurga atau sebaliknya

Tanah yang basah berwarna merah
Semerah mawar dan juga rindu
Tujuh langkah pun baru berlalu
Seusai talqin bernada syahdu

Tenang dan damai di pusara ku
Nisan batu menjadi tugu
Namun tak siapa pun tahu resah penantianku

Terbangkitnya aku dari sebuah kematian
Seakan ku dengari tangis mereka yang kutinggalkan
Kehidupan di sini bukan suatu khayalan
Tetapi ia sebenar kejadian

Kembali roh kembali
Kembalilah ke dalam diri
Sendirian sendiri
Sendiri bertemankan sepi
Hanya kain putih yang membaluti tubuhku
Terbujur dan kaku
Jasad di dalam keranda kayu

Ajal yang datang di muka pintu
Tiada siapa yang memberitahu
Tiada siapa pun dapat hindari
Tiada siapa yang terkecuali
Lemah jemari nafas terhenti

Tidak tergambar sakitnya mati
Cukup sekali
Tak sanggup untuk ku mengulangi

Jantung berdegup kencang menantikan malaikat datang
Menggigil ketakutan gelap pekat di pandangan
Selama ini diceritakan kini aku merasakan
Di alam barzakh jasad dikebumikan

Ku merintih aku menangis
Ku meratap aku mengharap
Ku meminta dihidupkan semula
Agar dapat kembali ke dunia nyata

Nak lagu download sini:





Tiada Manusia Tanpa Peminat

on Friday, 30 November 2012



Siapa pun kita, bagaimana pun rupa kita, apa pun kedudukan kita, kita pasti ada peminatnya. Tak usahkan kita yang memang okey, si perompak yang berwajah buruk dan ternyata jahat itu pun ada peminatnya.

Malah si perompak ini ada peminat-peminatnya yang sangat fanatik. Bukan dia tidak tahu susahnya bekerja seperti itu, dia tetap taat pada ketuanya. Kadang kadang oleh kesalahan yang kecil, hukuman diberikan, namun dia tetap setia. Apa maknanya itu semua? Maknanya, kalau dah minat memang susah.

Tiada hujah yang dapat merubah. Itu juga bermakna kalau sudah minat bukan kisah siapa yang diminati. Banyak terjadi gadis kampung tiba-tiba dipinang oleh jejaka dari jauh, bukan sahaja hensem tetapi juga kaya. Apa istimewanya?

Kita tengok tiada apa-apa yang luar biasa, malah ada ramai lagi yang lebih hebat dan cantik dari gadis itu di kampungnya. Oleh itu berhati-hatilah. Usah anggap diri anda tiada istimewanya lantas tiada sesiapa meminati.

Kes rogol bukan hanya terjadi ke atas gadis yang cantik, malah nenek yang telah kerepot pun boleh dirogol. Kes orang hilang terutamanya melibatkan gadis amat membimbangkan iaitu 1,097 sepanjang 2011.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah, Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, Datuk Seri Mohd. Bakri Mohd. Zinin berkata, ini bermakna seramai 691 orang masih gagal ditemui dengan sebahagian besar daripadanya kerana lari mengikut kekasih.

Tidak terkecuali diculik oleh secret admirer yang tidak pernah diduga. Usah ingat hanya wanita sahaja yang diculik oleh peminatpeminat gelap mereka malah lelaki juga.

Menurut laporan sebuah akhbar tempatan daripada keseluruhan orang hilang pada tahun 2011 itu, 371 adalah lelaki. Jumlah tertinggi orang yang masih hilang adalah anak gadis berusia antara 14 hingga 17 tahun.

Sama ada kehilangan itu berpunca dari menghilangkan diri kerana mengikut kekasih atau dihilangkan oleh kekasih, atau diculik oleh orang yang meminati, itu semua membuktikan setiap manusia ada peminat-peminat mereka yang tersendiri.

Sedar atau tidak peminat-peminat ini adalah terdiri daripada mereka yang pernah dikenali oleh mangsa, atau sekurangkurangnya pernah memperkenalkan diri untuk berkenalan, bermakna pernah muncul di depan mata tetapi apabila tidak mendapat respons, maka bertindaklah yang bukan- bukan.

Ada keistimewaan

Usah sangka peminat-peminat anda hanya manusia yang boleh dilihat dengan mata, sebahagian daripada mereka adalah makhluk yang tidak kelihatan di alam nyata. Misalnya, seorang gadis di Kampung Penambang Bunga Emas, Kota Bahru, meskipun sudah menggunakan khidmat 70 orang bomoh, api misteri tetap mengganggunya.

Ia mungkin bermaksud gangguan tetapi mungkin juga bermaksud ‘minat’. Tentu ada sesuatu yang istimewa hingga hanya keluarga ini yang ‘diganggu’ dan orang lain tidak. Malah, api berkenaan muncul di dalam sebuah bilik ketika Menteri Besar Kelantan sedang mengadakan solat hajat di ruang tamu rumah mereka.

Dalam hidup ini, kita kena akui bukan semua yang meminati kita berniat baik ataupun orang baik, kadang-kadang merekalah punca hidup kami bergelumang dengan dosa.

Seorang kekasih gila seks misalnya akan menjadikan orang yang diminatinya itu berdosa besar kerana akhirnya melakukan seks haram setelah tenggelam diminati.

Demikian juga makhluk-makhluk ghaib yang meminati kita tanpa kita sedari, tentunya mereka juga ada agenda yang tidak kita ketahui.

Andainya anda masih menyangka tiada sesiapa meminati anda, mahupun pedulikan anda, ketahuilah Allah sentiasa melimpahkan rahmat dan hidayah- Nya kepada sesiapa yang mencintai-Nya.

Sedangkan orang yang ingkar sentiasa mendapat nikmat dan rahmat, inikan kita yang sentiasa memperhambakan diri kepada-Nya, pasti tidak terkecuali. Cuma, terkadang cara Allah mengasihi kita dengan diberinya kita ujian hingga kita menyangka Allah tidak pedulikan kita lagi.

Hakikatnya, tiada manusia bebas dari hembusan rahmat Allah dan perhatian manusia. Oleh itu, tatkala anda berasa sunyi keseorangan ketahuilah ada yang sedang memerhati anda. Oleh itu, hargailah diri anda sentiasa dengan iman yang sesungguhnya.

Sumber: mingguanwanita

Lelaki Tanpa Ereksi - Gagal

on Thursday, 22 November 2012



Maaf, kali ini saya bercakap sesuatu yang jarang orang mahu memperkatakannya, apalagi di media tambahan pula saya seorang lelaki. Tetapi setelah saya timbang-timbang saya dapati saya perlu berterus terang untuk menyelamatkan hubungan kelamin ramai orang.

Ini adalah ilmu yang terpaksa kita terokai, kongsi dan kuasai, sebagaimana ilmu-ilmu lain yang juga kita perlu ketahui. Ia adalah tentang ereksi. Tidak sedikit yang mengadu pada saya soal ini, bukan setakat lelaki malah wanita juga.

Kalau wanita selalunya mereka daripada kalangan yang baru berkahwin tetapi pasangan tidak mendapat ereksi yang cukup menyebabkan malam-malam yang dilalui menjadi detik-detik kekecewaan.

Apa itu ereksi dan mengapa lelaki boleh gagal mendapatnya? Ada banyak sebab, tetapi yang jelas itu adalah petanda tidak sihat. Ereksi atau ketegangan pada zakar berlaku jika darah memasuki ruang zakar dengan mencukupi.

Ini bermakna saluran darah mestilah tidak terganggu atau tersumbat. Zakar akan membesar dan menegang apabila sepasang tisu korpus kavernosum pada alat kelamin itu terisi dengan darah.

Tahukah anda, pembentukan plak dan lemak akibat pertambahan kolesterol di dalam badan mampu menyekat saluran darah. Oleh kerana saluran darah zakar lebih kecil berbanding pada bahagian lain tubuh, tanda awal kepada masalah kesihatan kardiovaskular ditunjukkan oleh tahap ereksi.

Terdapat empat tahap ereksi iaitu mati pucuk teruk, mati pucuk sederhana, ereksi separa optimum dan ereksi optimum. Tahap tiga dan empat sahaja mampu melakukan penetrasi dan menjayakan hubungan seksual. Apa yang menyebabkan ini terjadi? Apakah kerana usia? Bukan, bukan itu sebabnya.

Usia tidak mempunyai kaitan dengan tahap ereksi seseorang lelaki. Buktinya, orang tua yang menghampiri 100 tahun pun masih ada nafsu untuk berkahwin lagi.

Orang tua melepasi 70 tahun pun masih menjadi perogol dan terangsang melihat wanita seksi. Tetapi tidak pula bermakna jika orang muda tidak terasa apa-apa sewaktu melihat wanita seksi sebagai lemah tenaga batin, ia mungkin disebabkan kefahaman agamanya tinggi, lantas nafsu syahwatnya dapat dididik.

3 tip mudah dapat ereksi

Baiklah, tiga tip bagaimana hendak mendapat ereksi penuh secara mudah. Cuba lakukan, andainya tidak berjaya, bukan teknik yang tidak kena tetapi anda hanya perlu membiasakan diri.

1. Berusaha sihat

Sihat yang saya maksudkan ialah sifat mental, fizikal dan spiritual, luar dan dalam. Andainya ketiga-tiga unsur ini berada pada paras yang okay, ereksi akan mengambil tempat dengan sendirinya. Jadi, rawatan pertama pada masalah ini ialah sihatkan dulu keseluruhan diri anda. Orang demam memanglah tiada nafsu, contoh mudah, bukan? Jadi, lakukan senaman paling tidak tiga kali dalam seminggu.

2. Bermain imaginasi

Bolehkah anda bermain imaginasi dahulu sewaktu hendak bersama? Bolehkah anda bayangkan pasangan sewaktu mudanya dahulu, sewaktu pertama kali anda melihatnya lalu jatuh cinta dan juga terangsang apabila mengangan-angankannya? Latihlah diri anda berimaginasi tinggi serupa ini sambil meminta pasangan anda itu memainkan peranannya pula seperti merawat wajah, tubuh, penampilan agar anda berasa kagum kepadanya sentiasa. Buku ‘Membina Imaginasi Cemerlang’ boleh membantu.

3. 3E Best

Menyapu minyak ini ke seluruh badan akan membantu tubuh kembali pada asal. Tiada jaminan ini akan terjadi, tetapi tidak salah mencuba. 3E Best adalah formulasi seribu satu kegunaan yang telah merealisasikan impian ramai orang. Siapa tahu masalah ereksi anda di sinilah jawapannya. Selamat berprestasi cemerlang agar hari-hari yang mendatang bukan lagi ketakutan.

Sumber: mingguanwanita

Boleh Bergurau Itu Tanda Serasi

on Friday, 16 November 2012



Setelah saya berikan banyak tip untuk menilai seseorang itu sama ada serasi ataupun tidak dengan kita, masih banyak lagi persoalan diajukan kepada saya.

Nampaknya susah juga untuk mereka aplikasi apa yang saya beritahu itu. Maka saya pun berfikirlah bagaimana hendak memudahkan perkara ini supaya lebih mudah membina keserasian atau lebih mudah melihat seseorang itu serasi ataupun tidak dengan kita.


Sebenarnya, apabila seseorang itu boleh bergurau dengan kita dia adalah serasi. Mudahkan? Ya, terlalu mudah. Apabila seseorang itu boleh bergurau senda dengan kita tanpa masing-masing mengambil hati itu tandanya ada chemistry, serasilah tu.


Macam mana misalannya? Hmmm, katalah kita bertemu seseorang setelah diperkenalkan oleh seseorang yang menjadi kawan kita. Tidak lama selepas berkenalan itu, dia mula bergurau dengan kita dan kita juga boleh bergurau dengannya.


Gurauan dia membuatkan kita tertawa dan gurauan kita juga begitu. Kadang-kadang gurauan kita agak ‘over’ tetapi dia tetap menganggapnya gurauan semata-mata, langsung tidak disimpan di dalam hati. Antara dua orang yang baru bertemu, apabila kedua-duanya sudah boleh bergurau dan tertawa bersama-sama itu adalah petanda serasi.


Jika dipupuk lama kelamaan gurauan akan menjadi mainan, tanpa gurau senda bukan dialah tu. Itu tandanya akan menjadi kawan baik kita, lama kelamaan akan menjadi sahabat.


Andainya orang itu adalah orang yang berlainan jantina dengan kita, tetapi kita senang mendengar gurauannya ataupun kita dapat tangkap gurauannya itu semata-mata untuk menarik perhatian kita ataupun sekadar untuk membuatkan kita tertawa, dia adalah serasi.


Sambut sahajalah gurauan-gurauannya itu, kelak dia akan benar-benar rapat dengan kita. Jika orang bergurau disambut dengan ketawa, itu samalah macam positif bertemu negatif akan mengalirkan elektrik.


Pasangan bahagia banyak ketawa

Pada kawan karib kutukan juga ada nilai persahabatan. Lagi kuat dikutuk makin kuat ketawanya, ya itu serasi. Sepasang kekasih kalau boleh bergurau perkara-perkara yang agak sensitif itu juga petanda serasi.

Bila sudah jadi suami isteri kekalkan sahaja bergurau senda itu, usah terlalu mudah menyimpan hati, yang susah sendiri juga, yang sakit hati sendiri juga. Pasangan yang bahagia adalah pasangan yang banyak ketawa. Mereka boleh bergurau senda malah isu-isu sensitif, misalnya, “Apa punya nasib, kahwin dengan wanita kejam, tengah-tengah hari buta suruh basuh karpet. Kalau tahu macam ni, tak kahwin pun tak apa. Kahwin dengan anak Minah Ronggak dulu tu lagi baik.”

“Ha. Kalau kahwin dengan anak Minah Ronggak, bukak kedai dobilah abang tau. Hari hari cuci karpet.”

Kan boleh ketawa tu, tapi kalau dijawab,“Apa? Ini yang saya tak suka ni, abang ni memang gatal, memang miang. Kalau syok sangat dengan anak Minah Ronggak tu, kenapa gatal-gatal pinang saya pulak? Kalau macam ni ceraikan saja saya. Hantarkan saya balik!” lalu menangis melahu-lahu. La pulak.

Sebuah rumah tanpa gurau senda akan hilanglah serinya. Bayangkan suami diam isteri juga begitu. Bercakap hanya hal-hal rasmi. Kalau tidak ada hal mustahak hendak dicakapkan, masing-masing diam sahaja. Aduh, lemas tinggal dalam rumah macam ni.

Saya sering bergurau dengan isteri kadangkadang hal yang patut dia marah, tetapi dia selalu sambut dengan ketawa sahaja ataupun paling tidak dia membalikkan kata-kata saya itu, ‘selepuk’ ke muka saya, kemudian menyambung dengan ketawa.

Di luar saya ada beberapa orang kawan yang boleh bergurau ‘kaw-kaw’ dengan saya dan demikian juga saya dengan mereka. Kadangkadang gurauan kami tidak lain kutuk mengutuk tetapi semuanya diselang seli dengan ketawa.


Bila rasa lama tak mengutuk orang carilah mereka, lepaskan, kutuk sesama sendiri depan depan dan terang-terang, nanti akan dapat yang sama.

Kan best macam tu. Jadi, tunggu apa lagi, cuba bergurau dengan pasangan anda itu, andainya dia menyambut dengan gurauan juga, bahagialah hidup anda sebab itu tandanya serasi.


Sumber: mingguanwanita

Was-Was Undang Sengsara

on Tuesday, 13 November 2012

Bersama LT. KOL. (DR.) LOTFI  ANUAR
Pakar Perunding Klinikal Psikiatri, Hospital Angkatan Tentera Tuanku Mizan, Kuala Lumpur.

SAYA bertemu seorang lelaki awal 30-an yang mengadu mengalami masalah was-was sehingga segala urusan kehidupan seharian termasuk ibadah terganggu.

Perasaan was-wasnya bermula secara kebetulan semasa awal remaja apabila terlupa mengunci pintu rumah dan dimarahi ibu.

Semenjak itu, lelaki ini kerap tertanya-tanya sama ada dia sudah mengunci pintu rumah setelah keluar.

Sehinggalah dewasa, keadaan lelaki ini semakin teruk sehingga terpaksa pulang ke rumah beberapa kali selepas sampai di pejabat semata-mata untuk memeriksa kunci pintu.

Tombol pintu rumahnya juga terpaksa ditukar kerana rosak akibat selalu disentak dengan kuat semasa diperiksa.

Begitu juga apabila membasuh tangan atau mandi, dia akan mengambil masa sehingga dua ke tiga jam.

Walaupun telah dibasuh dengan bersih, rasa was-was itu masih wujud sehinggakan dia terpaksa mandi semula beberapa kali dalam satu-satu masa. Akibatnya dia selalu terlewat ke tempat kerja.



Walaupun tangan telah dibasuh degan bersih, bagi pesakit OCD perasaan was-was itu masih wujud.

Ibadah solat juga terganggu. Dia mengambil masa yang lama untuk berwuduk dan selalu was-was bilangan rakaat dalam solat. Dia juga mengulangi solat yang sama berkali-kali.

Di tempat kerja, majikan selalu merungut kerja yang diberi terlalu lambat disiapkan. Ini berlaku kerana dia membuat tugasan tersebut berulang-ulang kali juga.

Setiap kali tugasan siap, akan ada perasaan was-was yang menyebabkannya terpaksa memadam keseluruhan hasil kerja dan memulakannya semula.

Hari ke hari dia menjadi semakin tertekan. Sekarang dia memutuskan untuk tidak lagi bersolat atau mandi kerana tidak tahan memikirkan perasaan was-was tersebut.

Dia mudah meradang dan akhirnya dibuang kerja kerana terlalu kerap ponteng.

Penyakit was-was dalam istilah perubatan psikologi dikenali sebagai obsessive compulsive disorder (OCD).

OCD adalah sejenis penyakit gangguan jiwa. Penderita penyakit ini biasanya mengalami gangguan pemikiran berulang-ulang dalam bentuk was-was.

Pemikiran ini akhirnya membawa kepada perbuatan berulang-ulang seperti membasuh tangan, mandi, memeriksa kunci pintu dan lain-lain.

Pesakit OCD juga terlalu cerewet dengan isu kebersihan. Ada pesakit yang enggan mengambil wang kertas yang jatuh ke lantai atau membasuh telefon bimbit berulang kali sehingga rosak semata-mata untuk membuang kekotoran.

Selain was-was, pesakit juga boleh dihantui perasaan bersalah atau gangguan imaginasi.

Sebagai contoh, ada pesakit yang dihantui perasaan bersalah akibat membayangkan diri melakukan perbuatan jijik yang tidak masuk akal seperti membuang air atau membuat hubungan seks di dalam surau atau masjid walhal perkara itu tidak pun dilakukannya.

Dianggarkan satu daripada 50 orang di Amerika Syarikat menghidap penyakit OCD. Jumlah ini dijangka lebih ramai kerana angka ini tidak termasuk mereka yang tidak mendapatkan rawatan secara formal.

Orang sekeliling juga boleh menjadi mangsa. Jika di pejabat, kakitangan bawahan akan menjadi objek obsesi.

Kerja yang diarah perlu dibuat berulang-ulang kali walaupun telah sempurna dilakukan. Susun atur pejabat tidak boleh berubah walaupun seinci dan sebarang kesilapan kecil pasti mengundang amarah yang sangat besar.

Kakitangan juga akan dikenakan undang-undang pelik yang di luar skop kerja. Lebih malang sekiranya mereka juga disuruh membasuh tangan berulang-ulang kali selepas mengambil pen yang terjatuh di lantai.

Nah, sekarang bayangkan pula bagaimana sengsara pasangan di rumah yang terpaksa hidup dengan orang sebegini selama berpuluh-puluh tahun?

Rawatan

Pesakit OCD tahu perbuatan yang mereka lakukan itu bodoh dan tidak masuk akal . Mereka marah jika ada orang berkata mereka tidak mampu  mengawal perbuatan sendiri.

Walhal mereka sebenarnya yang tidak mampu melawan pemikiran was-was tersebut.


Kaedah rawatan paling baik adalah pendekatan secara menyeluruh.


OCD sama seperti penyakit murung, ia disebabkan oleh kekurangan neurotransmitter yang di panggil serotonin.


Oleh itu, pesakit OCD juga mudah mendapat kemurungan. Penggunaan ubat antidepressant  seperti SSRI (contohnya fluoxetine) dalam dos tinggi sangat membantu dan kesannya boleh di lihat selepas enam minggu.


Pesakit juga boleh diberi psikoterapi untuk mengurangkan sensitiviti terhadap pemikiran obsesi yang keterlaluan.


Untuk memperbetulkan ibadah, pesakit di nasihat mendapatkan nasihat keagamaan sama ada fikah atau tauhid daripada sumber yang betul.



 Di petik dari Mingguan Malaysia sisipan Pancasihat 04.11.2012




[1] Katakanlah (wahai Muhammad): “Aku berlindung kepada (Allah) Pemulihara sekalian manusia.  

[2] “Yang Menguasai sekalian manusia,  

[3] “Tuhan yang berhak disembah oleh sekalian manusia,  

[4] “Dari kejahatan pembisik penghasut yang timbul tenggelam, -  

[5] “Yang melemparkan bisikan dan hasutannya ke dalam hati manusia, -  

[6] “(Iaitu pembisik dan penghasut) dari kalangan jin dan manusia.”

 (An-Naas: 1-6)

Madah Pujangga Dr. MAZA

 Inline image 1


Daripada Abu Sa’id Al-Khudriy R.A daripada Nabi S.A.W sabdanya, “Sebaik-baik perjuangan ialah bercakap benar di sisi sultan (pemerintah) yang zalim.” (HR Abu Daud dan Tirmizi)


Apabila Jiwa Kita Di Tangan Orang Lain

on Thursday, 8 November 2012



Jika anda merasakan tiada sesiapa meminati anda, sebenarnya ada. Sama ada anda sedar atau tidak sahaja, ataupun sama ada pertemuan itu telah berlalu atau bakal terjadi, itu sahaja. Apakah itu bermakna kita harus membaca setiap pandangan orang terhadap kita?

Menilainya apakah itu bermakna suka, sayang atau cinta? Tidak, kita tidak perlu sampai berbuat begitu. Tetapi rasailah gerak hati kita sendiri. Apabila anda merasakan seolah-olah angin menerpa halus ke pipi, atau seolah-olah berada di awang-awangan, atau alam dirasakan indah tiba-tiba, itulah antara tanda-tandanya.


Ia mungkin getaran suka yang mula berbisik atau gemersik sayang yang tiba-tiba menjengah ataupun hembusan cinta yang mula membelai. Apabila anda rasakan begini, berikanlah reaksi yang betul, iaitu menyembunyikan perasaan anda walaupun sebenarnya akan terlihat juga.


Anda akan terketar-ketar untuk bercakap, tubuh terasa panas ataupun mungkin juga berpeluh sedangkan suasana dingin. Jika suka dan anda dapati orang itu seorang yang baik lagi beriman, lamakan sedikit pandangan anda ketika akanberpisah. Jika dia merasakan yang sama, dia pasti akan menghubungi anda.


Dia tahu di mana hendak mencari anda. Dia tahu bagaimana hendak menghubungi anda, di mana anda tinggal, siapa kedua ibu bapa anda dan kesemuanya. Tunggu sahajalah, dia pasti datang. Sepanjang itu anda akan berasa serba tidak kena, kadang kadang anda tersenyum sendiri, kenapa semuanyakelihatan berwarna warni?


Yang jelas seperti ada bunga di hati anda. Ia mekar dan harum mewangi. Tetapi awas, perasaan begini akan bertukar menjadi sakit. Anda sendiri tahu sebab-sebabnya, bukan? Jika tiada apa-apa berlaku sehari dua hingga seminggu lamanya, tandanya getaran itu tidak bergetar juga di jiwanya.


Namun, berbanggalah sebab anda sudah pun menikmati cinta. Perasaan cinta ini sangat indah dan ia tidak akan sama jika peristiwa seperti itu berulang nanti.


Anda akan ingat rasa indah ini sampai bila-bila. Ketahuilah ia satu nikmat yang diberikan kepada setiap manusia sama ada rasa cintanya itu berbalas ataupun terhenti. Andainya begitulah yang terjadi, katakanlah pada diri;


Aku mula berlari
Sepantas angin menderu
Tanpa menoleh tanpa suara
Aku ingin berlari sejauhnya
Kerana selagi ada kamu
Hidupku gelisah
Jiwaku tak tenang
Kau sering buatku alpa
Dalam dakapanmu
Telah lama jiwaku sirna
Kaku dalam penyesalan
Biarpun kau ada jiwaku
Terasa kosong
Kasihmu tak memberiku cahaya
Tak menerangi hidupku
Teruja aku melakar senyum
Tika cahaya-Nya membias
hatiku
Sambutan-Nya masih sama
Merenjis air mata tika sujud pada-Nya
Terlerai sejuta rindu
DIA masih setia menunggu
aku kembali
Biarpun terlalu lama
Aku terlupa menyebut
nama-Mu
Ya Allah


Sumber: mingguanwanita



 
© Celoteh Lee Aziz All Rights Reserved