Kembali Dara

Kembali Dara

Kata-Kata Hikmah Mengubah Dunia

on Wednesday, 25 September 2013



Sifat-sifat manusia adalah sama. Kebiasaan-kebiasaan merekalah yang membezakan mereka. - Kong Fu Tsu.


Manusia seluruhnya mati, selain ahli ilmu. Para ilmu itu mabuk, selain yang beramal. Orang yang beramal seluruhnya tertipu, selain yang ikhlas. - Sahl Bin Abdullah.

Baiknya amal sangat bergantung pada baiknya hati, dan baiknya hati sangat bergantung pada istiqamahnya diri untuk selalu dekat dengan Allah. - Ibnu Atha'ilah.

Keyakinan merupakan suatu pengetahuan di dalam hati, jauh tak terjangkau oleh bukti. -Kahlil Gibran.

Kebanggaan kita yang terbesar adalah bukan tidak pernah gagal, tapi bangkit semula setiap kali jatuh. - Conficius.

Tidak ada masalah di kalangan manusia yang tidak dapat dipecahkan. - Ralph J. Bunch.

Memikirkan mengenai nikmat-nikmat Allah سبحانه و تعالى. adalah termasuk ibadah yang paling besar. - Umar Bin Abdul Aziz.

Anak kunci ilmu adalah soalan (bertanya). - Hukama.

 Cinta adalah kecenderungan yang terus-menerus di dalam hati yang membara. - Ibnu Qayyim Al Jauziyah.

Orang yang bijak ialah mereka yang sentiasa mengingati sejarah silam serta besedia untuk menghadapi cabaran yang akan datang. - Dr. Jamil al- Misry.

Kepercayaan kepada Tuhan itu telah ada dalam lubuk jiwa manusia. Tetapi kepercayaan tentang adanya Allah itu belum menjadi jaminan bahawa orang itu tidak sesat. - Hamka.

Tenangkanlah hati dalam waktu-waktu tertentu, kerana jika hati itu berasa letih ia akan menjadi buta. - Sayidina Ali.

Manusia mempunyai batas kekuatan sedangkan kebenaran tidak dapat dibatasi. - Hamka.

Kemulian itu dicapai dengan akal dan adab, bukan dengan asal dan bangsa. - Sayidina Ali.

Kehidupan seorang Mukmin ibarat matahari, terbenam di suatu wilayah untuk terbit di wilayah lainnya. Dia selalu bersinar dan hidup serta tak pernah terbenam selamanya. - Muhammad Iqbal.

Sesiapa yang tidak menjaga dirinya, maka tidak berguna ilmunya. - Imam Ghazzali

Bertindak dengan nafsu, sama halnya dengan berangkat ke laut dalam taufan. - Thomas Fullera.

Bukan wanita yang membuat derita. Tetapi mencintai wanita yang tidak mencintaimulah yang akan menciptakan derita bagimu. - Imam Syafi'i.

Satu keuntungan daripada perkahwinan adalah ketika anda berhenti mencintai dia atau dia berhenti mencintai anda, pernikahan itu akan menjadikan anda dan dia, bersama-sama saling jatuh cinta lagi. - Judith Viorst.

Tunaikanlah hak kedua-dua telingamu daripada hak mulutmu kerana dijadikan untukmu dua telinga  dan satu mulut agar engkau lebih banyak mendengar daripada berbicara. - Abu Darda'.

Seandainya seseorang manusia itu takutkan neraka seperti dia takutkan kemiskinan, dia akan memasuki syurga. - Yahya Bin Mu'az.

Bersyukur dengan seluruh anggota tubuh adalah menahannya dari maksiat dan selalu menggunakannya dalam ketaatan. - Abu Hazim.

Kamu dapat mengenal lebih banyak tentang diri seseorang itu daripada adab dan pertanyaannya, bukan daripada jawapan-jawapannya. - Voltaire.

Keberanian mengandungi keajaiban, kuasa dan kebijaksanaan di dalamnya. - Geothe

Alam rumahtangga dan lingkungan keluarga merupakan tempat pertama manusia mempelajari pokok dan dasar pergaulan hidup dan masyarakat. - Hamka.

Hai anakku! Apabila perut penuh, nescaya tidurlah fikiran, bisulah ilmu hikmah dan duduklah (masalah) anggota tubuh daripada beribadah. - Hukama.

Kurang semangat mengakibatkan lebih banyak kegagalan berbanding kurangnya kebijaksanaan atau kemahiran. - Flower A. Newhouse.

Sesiapa yang mahu meninggalkan dunia dengan selamat, dia perlu mengamalkan perkara berikut iaitu mengurangkan tidur, mengurangkan makan, mengurangkan bercakap dan berpada-pada dengan rezeki yang ada. - Imam Syafi'i.

Kekuasaan adalah amanat dan bukan kehormatan. - Sayidina Umar.

Ketika kamu masih muda, bekerjalah untuk menimba pengalaman bukan untuk mencari pendapatan. - Robert Kuyosaki.

Kejelitaan wanita umpama sebilah mata pedang yang mampu memenggal leher seorang lelaki. - A.L Alex Wong.

Semua orang berfikir untuk mengubah dunia tetapi tidak seorang pun berfikir untuk mengubah dirinya sendiri. - Leo Tolstoy.

Orang beradab pasti pandai menghormati keyakinan orang lain, walaupun dia sendiri tidak sesuai dengan keyakinan itu. - Hamka.

Jika engkau ingin Allah melancarkan untukmu sesuatu yang engkau cintai, maka teruslah mengerjakan sesuatu yang Dia cintai. - Imam Ahmad.

Sesungguhnya modal dunia ialah hawa nafsu dan keuntungannya ialah api neraka. - Hukama.

Ada banyak pokok dan tidak semua berbuah. Ada banyak buah tetapi tidak semuanya baik dan ada banyak ilmu pengetahuan tetapi tidak semua berguna. - Nabi Isa a.s.

Hak seseorang Muslim terhadap Muslim yang lain ada lima, menjawab salam, menziarahi sakit, mengiringi jenazah, memenuhi undangannya dan tasymit (mendoakan apabila dia bersin). - Junjungan Besar Nabi Muhammad S.A.W.

Ramai orang pergi berjumpa doktor, tidak memerlukan ubat tetapi hanya perlu adanya perubahan fikiran. - F.P. Gent.

Memang amat tinggi letaknya kebahagiaan. Namun kita harus menuju ke sana. Ada orang yang berputus asa berjalan ke arahnya lantaran disangkanya jalan ke sana amat sukar. Padahal mudah, kerana ia dimulai daripada dirinya sendiri. - Said Mustafa.

Nilai hidup harus diukur dengan garis yang lebih mulia, iaitu kerja dan bukannya usia. -Richard Brinsley Sheridan.

Lombong emas dalam diri kamu adalah fikiran kamu. Kamu dapat menggalinya sedalam-dalamnya dan sepuas-puas yang kamu inginkan. - Abdullah Mansur M.H.

Jika manusia masih tetap jahat dengan adanya agama, bagaimana lagi jika tiada agama? - Benjamin Franklin.

Kebijaksanaan bukan merupakan produk dari sekolah, tapi dari usaha seumur hidup untuk mendapatkannya. - Albert Einstein.

Orang yang berbohong itu sentiasa ingin melarikan diri sedangkan tiada seorang pun yang mengejarnya namun orang yang benar itu berani seperti singa. - Goethe.

Kebahagiaan adalah haruman yang tidak boleh kamu semburkan kepada orang lain tanpa kamu sendiri mendapat beberapa titisan daripadanya. - Emerson.









Ranking: 5

{ 4 comments... read them below or add one }

Lynn Munir said...

Sungguh banyak mutiara kata dan nasihat yang terdapat di dalam entri ini dan saya amat tersentuh membacanya.


26 September 2013 at 02:50
Mencari Diri said...

Kata-kata yang `terbaik` untuk kita baiki diri. Superb.


30 September 2013 at 04:07
noly anna said...

Good one:)
klu free singgahlah ke blog noly ye
www.nolyanna.blogspot.com


30 September 2013 at 20:11
SUARA RAKYAT KUNAK said...

Kalau tak free, singgahlah ke- Blog, Suara Rakyat Kunak ya


22 November 2013 at 02:45
 
© Celoteh Lee Aziz All Rights Reserved