Kembali Dara

Kembali Dara

Tiada Manusia Tanpa Peminat

on Friday, 30 November 2012



Siapa pun kita, bagaimana pun rupa kita, apa pun kedudukan kita, kita pasti ada peminatnya. Tak usahkan kita yang memang okey, si perompak yang berwajah buruk dan ternyata jahat itu pun ada peminatnya.

Malah si perompak ini ada peminat-peminatnya yang sangat fanatik. Bukan dia tidak tahu susahnya bekerja seperti itu, dia tetap taat pada ketuanya. Kadang kadang oleh kesalahan yang kecil, hukuman diberikan, namun dia tetap setia. Apa maknanya itu semua? Maknanya, kalau dah minat memang susah.

Tiada hujah yang dapat merubah. Itu juga bermakna kalau sudah minat bukan kisah siapa yang diminati. Banyak terjadi gadis kampung tiba-tiba dipinang oleh jejaka dari jauh, bukan sahaja hensem tetapi juga kaya. Apa istimewanya?

Kita tengok tiada apa-apa yang luar biasa, malah ada ramai lagi yang lebih hebat dan cantik dari gadis itu di kampungnya. Oleh itu berhati-hatilah. Usah anggap diri anda tiada istimewanya lantas tiada sesiapa meminati.

Kes rogol bukan hanya terjadi ke atas gadis yang cantik, malah nenek yang telah kerepot pun boleh dirogol. Kes orang hilang terutamanya melibatkan gadis amat membimbangkan iaitu 1,097 sepanjang 2011.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah, Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, Datuk Seri Mohd. Bakri Mohd. Zinin berkata, ini bermakna seramai 691 orang masih gagal ditemui dengan sebahagian besar daripadanya kerana lari mengikut kekasih.

Tidak terkecuali diculik oleh secret admirer yang tidak pernah diduga. Usah ingat hanya wanita sahaja yang diculik oleh peminatpeminat gelap mereka malah lelaki juga.

Menurut laporan sebuah akhbar tempatan daripada keseluruhan orang hilang pada tahun 2011 itu, 371 adalah lelaki. Jumlah tertinggi orang yang masih hilang adalah anak gadis berusia antara 14 hingga 17 tahun.

Sama ada kehilangan itu berpunca dari menghilangkan diri kerana mengikut kekasih atau dihilangkan oleh kekasih, atau diculik oleh orang yang meminati, itu semua membuktikan setiap manusia ada peminat-peminat mereka yang tersendiri.

Sedar atau tidak peminat-peminat ini adalah terdiri daripada mereka yang pernah dikenali oleh mangsa, atau sekurangkurangnya pernah memperkenalkan diri untuk berkenalan, bermakna pernah muncul di depan mata tetapi apabila tidak mendapat respons, maka bertindaklah yang bukan- bukan.

Ada keistimewaan

Usah sangka peminat-peminat anda hanya manusia yang boleh dilihat dengan mata, sebahagian daripada mereka adalah makhluk yang tidak kelihatan di alam nyata. Misalnya, seorang gadis di Kampung Penambang Bunga Emas, Kota Bahru, meskipun sudah menggunakan khidmat 70 orang bomoh, api misteri tetap mengganggunya.

Ia mungkin bermaksud gangguan tetapi mungkin juga bermaksud ‘minat’. Tentu ada sesuatu yang istimewa hingga hanya keluarga ini yang ‘diganggu’ dan orang lain tidak. Malah, api berkenaan muncul di dalam sebuah bilik ketika Menteri Besar Kelantan sedang mengadakan solat hajat di ruang tamu rumah mereka.

Dalam hidup ini, kita kena akui bukan semua yang meminati kita berniat baik ataupun orang baik, kadang-kadang merekalah punca hidup kami bergelumang dengan dosa.

Seorang kekasih gila seks misalnya akan menjadikan orang yang diminatinya itu berdosa besar kerana akhirnya melakukan seks haram setelah tenggelam diminati.

Demikian juga makhluk-makhluk ghaib yang meminati kita tanpa kita sedari, tentunya mereka juga ada agenda yang tidak kita ketahui.

Andainya anda masih menyangka tiada sesiapa meminati anda, mahupun pedulikan anda, ketahuilah Allah sentiasa melimpahkan rahmat dan hidayah- Nya kepada sesiapa yang mencintai-Nya.

Sedangkan orang yang ingkar sentiasa mendapat nikmat dan rahmat, inikan kita yang sentiasa memperhambakan diri kepada-Nya, pasti tidak terkecuali. Cuma, terkadang cara Allah mengasihi kita dengan diberinya kita ujian hingga kita menyangka Allah tidak pedulikan kita lagi.

Hakikatnya, tiada manusia bebas dari hembusan rahmat Allah dan perhatian manusia. Oleh itu, tatkala anda berasa sunyi keseorangan ketahuilah ada yang sedang memerhati anda. Oleh itu, hargailah diri anda sentiasa dengan iman yang sesungguhnya.

Sumber: mingguanwanita

Ranking: 5

{ 2 comments... read them below or add one }

Daddy Zuki said...

salam. mmg ramai yg x puas hati dgn kerajaan skrg. tp pd sy sama je sape2 yg naik jd pemerintah tu pun aku buat benda yg sama..jom kita bertukar2 link? tq


5 December 2012 at 17:19
LELA LIKE LELE said...

setiap orang memang sudah ada rejekinya dan peminatnya hehe


10 January 2013 at 17:20
 
© Celoteh Lee Aziz All Rights Reserved