Kembali Dara

Kembali Dara

Kenapa Semua Iklan Jam Tangan Menunjukkan Pukul 10:10?

on Friday, 24 August 2012


Kenapa semua iklan jam tangan menunjukkan pukul 10:10? Pasal apa semua geleng kepala? Tak tahu. Pasalnya kita  tak sedar dan anggap benda ni enteng sahaja. Betul tak?

Kalau hampa perasan mana-mana jam tangan berjenama gambar-gambar jamnya pasti menunjukkan pukul 10:10. Kalau hampa nak tau  hampir 90% iklan-iklan jam berjenama akan memaparkan iklan imej jam mereka dengan jarum menunjuk pukul 10:10. Persoalan, kenapa?  Ikuti penjelasan di bawah ini:


Apa yang dapat kita lihat gambar di atas adalah beberapa koleksi jam tangan berjenama dengan jarum jam memaparkan pukul 10:10.

Okay penjelasannya :  

✐ Pertama sekali fikir secara logik kebiasaannya semua jam mempunyai logo atau jenama berada di atas atau di bawah posisi 12 atau 6, jadi dengan kesempatan ini digunakan untuk tidak melindung logo atau jenama syarikat jam tangan tersebut. 

✐ Angka tersebut merupakan salah satu struktur angka yang terbagus untuk strategi marketing, perspective, cuba perhatikan dari angka tersebut sebenarnya seperti membuat logo “smiley” pada jam. Angka-angka tersebut sebelumnya ingin di tetapkan pada 8:20, tetapi diubah lagi kerana seperti muka yang masam atau nampak seperti orang marah. 

✐ Selain itu, angka-angka tersebut jarum tersebut tidak menutup fungsi tarikh atau kelendar pada jam tersebut. 

✐ Lagi satu adalah Fakta yang mungkin korang tak tau dimana  10:10 adalah merupakan tanda penghargaan terhadap Abraham Lincoln yang mati di tembak pada jam/waktu tersebut.

Tau tak pa. Tak tau tanya. Tak tanya tak tau.


Ranking: 5

{ 3 comments... read them below or add one }

Yatt Yann said...

saya copy ne kat blog saya ehh . jangan risau , saya akan tulis credit kepada awak . sekadar ingin berkongsi ilmu :)


22 September 2012 at 05:15
Leman BBQ said...

Cikgu pendidikan seni saya ckp sbb 10.10 jam tu bentuk senyum cantik.. haha..sbb dia ckp mcm tu sejak sekolah xpernah terfikir nak cr reason lain..hahaha


8 October 2012 at 23:53
 
© Celoteh Lee Aziz All Rights Reserved