Iklan Sat

Kembali Dara

Kembali Dara

Corat-Coret Kahwin

on Thursday 20 September 2012



Perkahwinan ibarat dua orang memegang benang tipis. Kalau seorang menarik benang itu, seorang lagi perlu mengendurkannya supaya tidak putus.




Babak satu
“Ada ke suami isteri yang hidupnya aman, tak pernah bergaduh, tak pernah bertengkar. Ada ker kekanda?” tanya Ghasidah ketika menemani suaminya, Abdul Wahub di kandang kuda pada satu malam selepas kena perambat dengan Sidiq Sigaraga.

“Sedangkan lidah lagi tergigit apa pula suami isteri,” jawab Abdul Wahub berfalsafah.

“Kalau begitu macam mana rumahtangga nak tenteram,” tanya Ghasidah lagi. Maklumlah ketika itu belum ada pakar motivasi seperti Dr. Fazilah Kamsah atau Dr.Tuah Iskandar.

“Hai senang saja. Buang yang keruh ambil yang jernih. Baru teguh peribadi,” Abdul Wahub masih berfalsafah.

Selepas itu mereka berduet menyanyikan lagu 'Sedangkan Lidah Lagi Tergigit'. Abdul Wahub yang dilakonkan oleh P.Ramlee mengunakan suaranya sendiri dalam lagu itu sedangkan watak Ghasidah lakonan Sarimah hanya miming. Suara ghaib nyanyian Ghasidah disumbangkan oleh Saloma. 


Bunyi cengkerik mengindahkan lagi latar di sekeliling kandang kuda. Bau busuk dari arah kandang kuda tidak dihiraukan kerana cinta sedang bercambah. Ghasidah terus memeluk suaminya begitu erat. Bagaikan tidak mahu dilepaskan. “Bapak tak marah. Peluklah laki kau sampai pagi. Peluklah.” Masih terngiang-ngiang suara Sidiq Sigiraga. Babak di kandang kuda belum berakhir. Selepas itu hanya mereka dan kuda yang tahu apa yang terjadi seterusnya.



Thumbnail

Babak Dua
Keheningan pagi itu dikejutkan oleh seorang perempuan India yang menangis dengan begitu kuat sekali. Ketiga-tiga sahabat yang baru dibuai mimpi mampir dahulu di depan rumah suami isteri India yang sedang bergaduh. Si suami memarahi isterinya dalam bahasa Tamil.

“Hei aya, apani gaduh-gaduh. Sekarang sudah mau pagi tau. Jangan bising la, pergi tidur,” nasihat Ramlee.

“Ini perempuan banyak busuk. Sama dia saya cakap, sama saya dia banyak marah.”

Habis kisah rumahtangganya dilondeh hanya kerana masalah yang sebegitu kecil.

Dialog yang paling best, “Dia banyak degil incik. Dia punya kapla batu besar ada duduk. Dia tak boleh dengar saya cakap incik.”

Bergaduh hanya kerana 'taik'.

Lepas dikaunseling oleh Ramlee 'mapler' dan 'ponnu' 'rujuk' kembali. 


Pernahkah kita mengalami situasi yang sama? Ketika asyik melayan EPL si isteri yang sama-sama penat selepas pulang dari tempat kerja meminta kita membasuh tahi anak. Si isteri penat di dapur sedangkan kita tak berganjak sambil memegang erat remote ASTRO.

Si isteri mula membebel. Kita mula naik angin sudahlah team lawan leading 2-0. Kita lempar remote kontrol tanda protes. Start enjin singgah kedai mamak. Balik rumah dengan sedikit lega kerana separuh masa kedua team kita sumbat balik 3 gol Balik tak tegur bini, buka tudung saji hanya ada BOLA sebijik bawah tudung saji..hehehe.


Kadangkala masalah sepele itu bisa menghancurkan rumahtangga yang telah bertahun-tahun dibina. Lega. Habis TAIP.

“Mama mana ayaq abah?”

“Dari tadi dok depan komputer tak berganjak. Ingat kedai mamak ka, main order saja. Orang dengan tak mandi lagi, nak basuh baju kakak, nak seterika baju. Suruh basuh taik adik pun tak bergerak.” 


Sensitif betul la cerita pasal TAHI. Esok nak cerita pasai PUNGKOK pula la. Eh! budak yang tunjuk PUNGKOK kat pemimpin negara apa cerita?


Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

 
© Celoteh Lee Aziz All Rights Reserved