Iklan Sat

Kembali Dara

Kembali Dara

Kahwin Siapa Rasanya Serupa

on Saturday 22 September 2012




Kalau hatinya kacau, tilam selembut mana pun tidak terasa menganjal, tetapi andainya hati dengan tilam dapat diselarikan tentu tidur menjadi lebih tenteram. Tidak perlu tilam mahal kalau tidurnya memang berkualiti. Lihat sahaja orang gelandangan, mereka tidur melepak begitu sahaja di kaki lima kedai. Tidur mereka sangat nyenyak. Bunyi kenderaan yang lalu lalang pun tidak membuatkan mereka jaga.

Kita mahu tidur yang serupa itu, iaitu biar bagaimana buruk rupa katil dan tilamnya tetapi asal baring sahaja di situ terus nyenyak, kalau bermimpi pun semuanya indah-indah belaka. Pada orang kaya, boleh sahaja membeli tilam Posturepedic palatial crest berjenama Sealy berharga RM90,500 seunit tetapi kalau jiwanya kacau tidak lena juga bukan? Pada orang yang sederhana tilam serupa itu bukan semakin menyebabkannya tidur, malah berjaga sepanjang malam. Apalagi pada orang miskin, boleh jadi ditimpa penyakit tidak boleh tidur selama-lamanya. Kalau orang boleh tidak pasti sama ada isterinya itu lelaki atau wanita setelah berkahwin selama setahun, itu isu apa sebenarnya, tentunya bukan masalah tilam, bukan? Lihat sahaja juara pidato Piala Perdana Menteri 2007, Olga Vadimovna Vasilevskaya, gadis Rusia memilih orang Melayu sebagai pasangan hidupnya.

Dia bukan sahaja jatuh cinta terhadap bahasa Melayu tetapi juga orang Melayu lalu mengambil keputusan memeluk agama Islam pada 9 Mac 2012 dengan nama Islam, Azizah Abdullah. Bukan masalah orang putihkah, orang hitamkah, tidur di atas tilam mahal atau melepak begitu sahaja di atas lantaikah, kalau hatinya seronok rasanya serupa sahaja.

Tidak perlu barangan terlalu berjenama yang penting kualitinya sama. Melalui pendekatan Jabatan Perdagangan dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Wilayah Persekutuan Labuan misalnya, mereka memperkenalkan sejenis minuman berharga murah, rasanya sama seperti yang ada di pasaran yang selalunya dijual dengan harga yang mahal oleh jenamanya yang terkenal. Bukan sahaja rasanya sama tetapi juga bahan-bahan buatannya sama. Sekarang anda hendak pilih yang mana? Hendak yang berjenama tetapi terpaksa membayar lebihkah atau membeli sahaja yang murah dan rasanya sama, cuma tanpa jenama?

Pada orang yang mementingkan status mereka sanggup berbelanja lebih untuk membeli yang berjenama meskipun mereka sedar kedua-duanya mempunyai rasa dan khasiat yang serupa. Habis, mengapa yang berjenama itu mahal? Sebenarnya anda membayar harga pek serta iklan menyebabkan ia terpaksa dijual mahal. Apabila pek dipermudahkan serta tiada iklan, kosnya jadi rendah. Jadi, apa masalahnya terlalu fanatik terhadap sesuatu barang yang berjenama sedangkan yang tidak pun rasa dan khasiatnya serupa? Jika terlalu teruja dengan jenama pun, masukkan sahaja serbuk minuman itu ke dalam bekas lama dan anggap anda sedang minum yang berjenama.

Jika hendak sangat tidur di atas tilam berharga dekat seratus ribu, tampalkan sahaja jenama tilam mahal itu di tilam anda. Kita menjadi hairan dengan orang yang terlalu ekstrem terhadap pilihan-pilihan mereka yang keterlaluan, sedangkan kebanyakan benda yang terlalu ‘diekstremkan’ itu sama dan serupa sahaja rasanya dengan yang ada banyak di pasaran. Andainya mampu, ya silakan, tetapi andainya tiada kemampuan, usah dera diri anda dengan kehendak-kehendak yang melampau.

Terima seadanya sahaja, meskipun dia yang tidak begitu anda cintai, kini telah pun bergelar suami ataupun isteri, sebab rasanya serupa sahaja. Biar orang cantik atau sebaliknya, yang penting kreativiti dalam ketika melakukan hubungan seksual, kalau tidak sama dan serupa sahaja rasanya.

Rasulullah S.A.W bersabda, ”Sungguh amat beruntunglah orang yang Islam (berserah diri) dan berasa cukup dengan apa yang direzekikan ALLAH serta berpada dengan apa yang diberikan-Nya.” (Muslim) Dalam kata lain, redha atas apa jua kurnia-Nya. Bukankah banglo, istana, pangsapuri, teres, iglu, setinggan itu kesemuanya adalah rumah juga? Yang membezakan anda lena di dalamnya.

Sumber: mingguanwanita

Ranking: 5

{ 2 comments... read them below or add one }

Tee Rashid said...

nice entry . done following you . follow here :)


22 September 2012 at 05:12
Bunda_nora said...

blog yg berinformasi


5 October 2012 at 05:59
 
© Celoteh Lee Aziz All Rights Reserved